Helaas hebben we het mooie Jasper National Park vandaag verlaten. Maar we hebben het ingeruild voor een ander prachtig park: Banff National Park. Eerst hebben we in Jasper nog Columbia Icefield bezocht. Het is een ijsveld met diverse gletsjers. Met enorme voertuigen reden we de gletsjer op. De toegangsweg was op een bepaald moment 32%. Best steil, zeg maar. Vervolgens zijn we met de bus naar een uitzichtpunt gebracht: de Skywalk. Het is een soort ronde glazen brug hoog boven de vallei. Daar hadden we een mooi uitzicht op de gletsjer en natuurlijk naar beneden op de vallei door de glazen vloer.

Daarna was het toch echt gebeurd met Jasper en zijn we in Banff NP naar Mistaya Canyon gereden. Opnieuw een diepe kloof met uitgesleten wanden en heel diep onderin kon je het water nog zien. Iets verder de rivier op was er nog een mooi uitzichtpunt over de afgesleten stenen en dus de rivier. Met wat klim- en klauterwerk zijn we daar nog geweest. Overigens is het niet zo dat we steeds de camper uitspringen en dan meteen bij de ‘ bezienswaardigheden’ zijn hoor. Het is vaak nog wel een wandeling en ook heel meestal bergop en bergaf. Pittige klimmetjes maken we soms. Wel goed voor de conditie!

Onderweg naar onze volgende camping hebben we nog een aantal mooie blauwe meren gezien, onder andere Bow Lake en Peyto Lake. Deze laatste was echt zo mooi blauw! Bijna alsof het niet echt is. Het is altijd een beetje afhankelijk van hoe het licht erin valt en of de lucht blauw is, maar het weer werkte aardig mee en dus zagen we het meer in volle glorie! Omdat onze reis uiteindelijk aardig voorspoedig verliep, hebben we besloten nog even naar Lake Louise te gaan. Eigenlijk stond dat pas voor morgen op de planning, maar omdat we dan ook weer genoeg te doen hebben, dachten we het misschien alvast te kunnen meepakken. Stilletjes hadden we de hoop dat het zo aan het eind van de dag een beetje rustig zou zijn en we misschien zelfs wat wild zouden kunnen spotten onderweg. Nou we zijn meteen een illusie armer. Weinig beren, maar wel beredruk! Echt enorm toeristisch is het hier met heel weinig parkeergelegenheid. Er zijn 2 meren die redelijk dicht bij elkaar liggen en allebei erg populair zijn. Het ene is Lake Louise en het andere Moraine Lake. Je moet eigenlijk een shuttle boeken om er heen te gaan en dat hebben we voor morgen ook wel gedaan. Maar we wilden toch kijken of we het vandaag al konden bezoeken. Moraine Lake in elk geval niet. Die parkeerplaats was vol en Lake Louise kon dus wel. Maar om het meer te kunnen zien, moet je wel een beetje door de mensenmassa heen kijken, want wat is het hier druk. Zelfs zo aan het eind van de middag nog. Het was natuurlijk heerlijk weer met het al ondergaande zonnetje erbij en het is er gewoon prachtig. Dus heel begrijpelijk! Een stukje doorlopen zorgde al voor minder mensen trouwens.

Onze camping was daarna heel dichtbij en dus een mooi kort laatste ritje. Ze waarschuwden ons bij de receptie nog wel dat er veel wildlife in de omgeving is, dus geen etenswaren laten slingeren. En sowieso goed opletten geblazen! Onze plek ligt dicht bij een riviertje. Je zou zeggen een mooie plek voor de dieren om eens even langs te gaan. Wie weet! We houden onze oren en ogen open. O ja, er werd nog gewaarschuwd dat er de hele dag en nacht treinen langs komen. Dat klopt en ze toeteren behoorlijk, dus die zullen we zeker nog wel langs horen komen vanavond en vannacht.

We zijn trouwens al helemaal gewend aan het camperen hoor. ’s Avonds bij thuiskomst elektra en water aansluiten, eten maken en afwassen. Alles heeft zijn vaste plekje in de camper en voordat we ’s ochtends weg rijden alles netjes opbergen en een rondje maken of alles vast zit, dicht zit en losgekoppeld is. Geen gekke dingen gebeurd. Hij was alleen ontzettend smerig geworden van die gravelroad een aantal dagen geleden. De achterkant is inmiddels een klein beetje schoongemaakt, maar we moeten het er maar mee doen. We hebben andere dingen toe doen dan schoonmaken, het is vakantie!

« van 2 »

Jasper – Columbia Icefields – Lake Louise

2 Replies to “Jasper – Lake Louise”

1. wat een mooie foto’s weer. indrukwekkend wel al dat ijs ook en wat een grote voertuigen.

2. Prachtig daar! Het wordt steeds mooier geloof ik. Oppassen voor de beren hoor!