Nadat we Prince Edward Island via een brug verlaten hebben, komen we aan in New Brunswick, de derde provincie deze reis. Het zonnetje komt er steeds beter door en het wordt ook steeds warmer als we richting ons eerste reisdoel van de dag gaan; de Hopewell Rocks. Al eerder heb ik de grote getijdenverschillen genoemd en die kun je hier heel goed zien. Het ene moment kun je over de zeebodem om de rotsen lopen en een paar uur later komt het water meters hoger te staan en kun je je het niet voorstellen dat het nog maar zo kort geleden was dat je er liep. In de zomer kun je dan om de rotsen kanoën.

Wij hebben de ene dag het hoge water gezien en de volgende dag het lage water. Het laagste punt was ’s ochtends vroeg of ’s avonds vrij laat en dan was deze locatie niet bereikbaar, maar voor ons hotel kon je ook zien dat de zee zich steeds verder terug trok. Heel apart om te zien. In eerste instantie zie je gewoon het water en de zee, maar slechts een paar uur later ligt alles droog.

Later op de ochtend hebben we een poging gedaan om dieren te spotten in het Fundy National Park, maar helaas zonder geluk. Het enige dier wat zich liet zien was de eekhoorn. Maar die sprong ineens op me en ik schrok er zo van dat hij al weg was voor ik goed en wel in de gaten had wat er gebeurd was! Helaas geen elanden of andere dieren gezien, ondanks dat we heel veel borden langs de weg hebben gezien die ons waarschuwen voor de elanden… Wel mooie natuur en een waterval.

We hebben besloten ons schema een klein beetje aan te passen. We hadden het eigenlijk wel gezien op deze plek en vooral het hotel vonden we echt vreselijk. Dat was reden genoeg om te besluiten alvast door te rijden in de richting van onze volgende bestemming. We hebben ’s middags dus een flinke rit gehad en zitten inmiddels in de vierde provincie deze van deze reis: Quebec. New Brunswick is officieel tweetalig en ook in Nova Scotia en op Prince Edward Island zagen we al geregeld de Franse taal voorbij komen, maar nu is Frans toch echt de voertaal! Maar de uitspraak is toch echt anders dan hoe wij het op school geleerd hebben. Het is daarom wel even wennen en we schakelen nog wel eens over op Engels als ze een stortvloed aan Franse woorden over ons uitstorten na ons kleine beetje Frans.

Vlak voor we deze provincie inreden, hebben we nog een mooie waterval bezocht. Het water stond wat laag in de uitgesleten rotsen wat er dan wel weer heel mooi uitzag.

In Quebec is het een uurtje vroeger en dat scheelde qua aankomsttijd. Wel is het hier nu eerder donker en is het tijdsverschil met Nederland inmiddels zes uur. Het is bij ons zes uur vroeger dan bij jullie.

Inmiddels zien we ook steeds meer dat de herfst nadert. Onderweg hebben we enorm veel bomen gezien in allerlei tinten groen, geel, oranje, rood en zelfs een beetje roodpaars. Echt prachtig en inderdaad de Indian Summer waar men het over heeft in dit deel van het land begint te komen. Helaas reden we steeds over de snelweg en er waren geen parkeerplaatsen of uitzichtpunten om een foto te kunnen maken. We zullen de komende dagen moeten kijken of we dat nog ergens anders mooi op de foto kunnen krijgen.

Omdat we inmiddels vlakbij Quebec overnachten, kijken we nog even wat we gaan doen. Of eerst nog wat tijd in Quebec doorbrengen en dan doorrijden naar Tadoussac, onze volgende bestemming. Of Quebec bewaren voor later en onderweg dingen bekijken zodat we later optimaal van Quebec kunnen gaan genieten. We hebben de hele reis voldoende tijd gehad, maar zo richting het einde van de reis, lijken we wel wat tijd te kort te hebben in de plaatsen die we gaan aandoen! Dat wordt keuzes maken uit al het moois dat we kunnen gaan zien en doen!

De route van Prince Edward Island (Summerside) naar Alma:

De route van Alma naar Montmagny:

One Reply to “Alma – Montmagny”